“Jeg ved ikke, om jeg er stresset?

Jeg mærker uro i kroppen, hovedpine, svimmelhed, og jeg er mere irriteret end normalt. Er jeg stresset? Er det stressymptomer”

Ovenstående og symptomer som hjertebanken, svedige hænder, knude i halsen og halsspændinger kan være tegn på stress – eller nærmere at du er i en presset periode.

Når du mærker stress symptomer som disse, vil jeg altid råde dig til at stoppe op og overveje, hvordan du går og har det. Er der en naturlig årsag til at du kan være presset eller stresset? Foregår der meget på jobbet, er der pres på på hjemmefronten eller har du været ude for en ubehagelig oplevelse fx en fyring eller sygdom i nærmeste familie eller vennekreds?

Hvis du kan se der er en naturlig årsag til din krop reagerer med stresssymtomper, er det vigtigt at du lader sig selv reagere. Det er naturligt at mærke disse stress reaktioner fra kroppen. Det er sundt du mærker dem. Det betyder bare at du krop virker og at du er helt normal.

 

 

Er der ikke en naturlig årsag til dine stressreaktioner og har du haft det sådan i flere måneder eller år, så er det på tid at søge hjælp.

Har du oplevet hovedpine, svimmelhed, kvalme, spændinger i hals og bryst, svedige håndflader, trykken for brystet eller spændinger i skuldre og nakke i flere måneder, så vil jeg altid have dig forbi lægen. Så er vi sikre på der ikke er noget andet galt. Men ofte er det simplethen fordi din krop og nervesystem er stresset.

Det er ikke meningen, at du skal have det dårligt og være stresset flere måneder eller år.

Så idag vil jeg give dig tre simple metoder, som du kan bruge til at blive mindre stresset, og du kan bruge dem allerede idag.

Vi fixer ikke noget ved det her, men det kan forhåbentlig give dig lidt mere overskud og tage toppen af din stress. Så du efterfølgende kan mærke lidt mere efter, hvad du har behov for at gøre for at slippe og forebygge din stress.

Vi skal altid starte med at afstresse krop og hoved inden vi kan sætte ind med en dybere behandling og sørge for at du får nogle nye hensigtsmæssige strategier og vaner, som gør at du ikke bliver syg med stress igen.

Jeg er stresset – få 3 simple metoder til at afstresse din krop og dit hoved

Design uden navn

1. Gå en tur i roligt eller højere tempo

Noget af det bedste du kan gøre for dig selv og din stress, det er at komme ud og gå – også selvom du ikke føler, at du har overskud eller tid til det. Rigtig gerne uden forstyrrelser som musik, podcast eller snak. Du skal afstresse dit hoved og sende din opmærksomhed ud af din krop og din hoved, så dit nervesystem får lov at falde til ro.

Prioritér det.

Hellere 10 min end ingenting.

Når du går eller bevæger dig så:

  • forbrænder du stresshormonerne i din krop
  • tømmer du dit hoved for tanker og bekymringer
  • skaber du mere energi i kroppen
Design uden navn 1

2. Lav mental afslapning i 10-15 min

Det er vigtigt, at du tager en pause hver dag, hvor du slapper af.

Du kan bruge en af mine lydfiler, som du finder her:

LYDFILER OG AFSPÆNDING

Jeg ved, at det kan være svært at ligge sig ned og “slappe mentalt af” eller meditere, når dine tanker sikkert flyver rundt med 200 km/t. Men husk, det er helt okay at tankerne er der, og det er ikke meningen, at der ikke må være nogen tanker. Det må der gerne. Du skal bare ikke holde fast i dem, men lade dem passere. Det er det, der er svært i starten. Men det skal du træne.

Når du laver mental afslapning eller meditation som andre kalder det, så:

  • hjælper du dit nervesystem med at komme i ro
  • øger du dit nærvær
  • træner du din hjerne til at slappe af
  • træner du at sende din opmærksomhed ud af kroppen og tankerne 
Design uden navn 2

3. Få en god søvn

Det er vigtigt med en god nats søvn, hvis du er stresset. Du har sikkert brug for meget søvn. Måske mere end du plejer. Men mange har svært ved at falde i søvn eller vågner midt om natten og kan ikke sove igen. Kender du det?

Lav en god søvnrutine, inden du skal sove. Du kan starte med at:

  • undgå skærm 1 time inden sengetid
  • drop drikke med koffein efter kl 15
  • lav noget afslappende inden du skal sove fx læs en bog, lav afspænding eller tage et varmt bad.

Det vigtigste er at du ikke stresser over at du ikke sover eller at du vågner. Husk du kan klare dig i lang tid med lidt søvn. Ja det er ikke optimalt, men det hjælper ikke du stresser eller bekymrer dig over det. Oplever du at du ligger og vender og drejer dig i en halv time og ikke kan falde til ro? Så stå op (uden at tænde lys). Gå ud i stuen. spis en kiks (hvis du drikker, skal du sikkert tisse) og når du har gået lidt rundt i mærke, så kan du vende tilbage. 

 

Brug en åndedrætsøvelse hvor du keder dig i søvn

Du kan prøve denne åndedrætsøvelse, hvor du tæller baglæns fra 100. 

1. Luk øjnene og træk vejret ind. Hold vejret og se for dig, at du tegner tallet 100 på en tavle eller i sandet på stranden. 

2. Pust og og forestil dig at du visker tavlen ren eller at vandet vasker tallet væk. 

3. Træk vejret ind igen. Hold det og se tallet 99 og sådan fortsætter du til du falder i søvn. 

Glemmer du, hvor du er kommet til, fordi du bliver grebet af tanker, så starter du bare fra der. hvor du kan huske fx 94. 

Den største udfordring for de fleste er at tage sig tiden til sig selv. Det er vi generelt dårlige til, med mindre det er noget der står i vores kalender.
Derfor har jeg lavet en række videoer som du kan sætte på din to-do-liste, og på den måde få sneget de små pauser ind i din hverdag.

 

Som nævnt er det ikke et quick-fix, men kan muligvis være med til at give dig den fornødne ro og klarhed til at få et overblik over hvad du har brug for fremover, for at blive mindre stresset – måske finder du frem til hvad der er vigtigt for dig.

Jeg håber, at dette indlæg har givet dig inspiration til hvad du kan gøre for at mindske dine stresssignaler, og skriv endelige en kommentar med dine oplevelser eller spørgsmål.