Det er ikke meningen, at du skal have det dårligt og være stresset. Derfor vil jeg i dette blogindlæg give dig 3 simple metoder til at blive mindre stresset, og du kan bruge dem allerede idag. Vi fixer ikke noget ved det her, men det kan forhåbentlig give dig lidt mere overskud og tage toppen af din stress. Så du efterfølgende kan mærke lidt mere efter, hvad du har behov for at gøre for at slippe og forebygge din stress.

3 simple metoder til at afstresse din krop og dit hoved

Design uden navn

1. Gå en tur i roligt tempo

Noget af det bedste du kan gøre for dig selv og din stress, det er at komme ud og gå – også selvom du ikke føler, at du har overskud eller tid til det.

Prioritér det.

Hellere 10 min end ingenting.

Når du går eller bevæger dig så: 

  • forbrænder du stresshormonerne i din krop
  • tømmer du dit hoved for tanker og bekymringer
  • skaber du mere energi i kroppen
Design uden navn 1

2. Lav mental afslapning

Det er vigtigt, at du tager en pause hver dag, hvor du slapper af.

Du kan bruge en af mine lydfiler, som du finder her:

LYDFILER OG AFSPÆNDING

Når du laver mental afslapning eller meditation som andre kalder det, så :

  • hjælper du dit nervesystem med at komme i ro
  • øger du dit nærvær
  • træner du din hjerne til at slappe af
Design uden navn 2

3. Få en god søvn

Det er vigtigt med en god nats søvn, hvis du er stresset. Du har sikkert brug for meget søvn. Måske mere end du plejer. Men mange har svært ved at falde i søvn eller vågner midt om natten og kan ikke sove igen. Kender du det?

Lav en god søvnrutine, inden du skal sove. Du kan starte med at:

  • undgå skærm 1 time inden sengetid
  • drop drikke med koffein efter kl 15
  • lav noget afslappende inden du skal sove fx læs en bog, lav afspænding eller tage et varmt bad.

Den største udfordring for de fleste er at tage sig tiden til sig selv. Det er vi generelt dårlige til, med mindre det er noget der står i vores kalender.
Derfor har jeg lavet en række videoer som du kan sætte på din to-do-liste, og på den måde få sneget de små pauser ind i din hverdag.

 

Som nævnt er det ikke et quick-fix, men kan muligvis være med til at give dig den fornødne ro og klarhed til at få et overblik over hvad du har brug for fremover, for at blive mindre stresset – måske finder du frem til hvad der er vigtigt for dig.

Jeg håber, at dette indlæg har givet dig inspiration til hvad du kan gøre for at mindske dine stresssignaler, og skriv endelige en kommentar med dine oplevelser eller spørgsmål.