Har du problemer med at falde i søvn, eller vågner du flere gange om natten?

Med terapi og afspænding i Silkeborg og København kan vi hjælpe dig med at sove bedre og undgå opvågninger om natten.

Det er så frustrerende ikke at kunne sove og tusindvis af mennesker kæmper med enten at falde i søvn eller at de vågner lysvågen midt om natten.

De fleste klienter jeg møder oplever tankemylder, når de skal sove. De fortæller, at de ligger og tænker og tænker og vender og drejer sig og kan ikke falde til ro. De mærker træthed men hovedet kører rundt. Andre oplever at det ikkr er svært at falde i søvn, men de vågner tilgengæld midt om natten (måske flere gange) eller meget tidlig morgen og kan ikke falde til ro igen.

Dine søvnudfordringer kan løses, og det sidste du skal, det er at stresse over at du ikke kan sove.

Med terapi og afspænding får du både redskaber til at slippe dine tanker, finde ro i kroppen og du får strategier til at håndtere bekymringer, planlægning og grublerier.

 

Det kan du gøre for at sove bedre (allerede i nat)

  1. Stop 1 time før sengetid med at se på skærm. Brug i stedet tiden på at gøre din hjerne træt (nej den bliver ikke træt af at se serier eller kigge på sociale medier tværtimod). Jeg anbefaler 1 varmt bad, smør dig ind i creme, læg et puslespil, kram og snak med din partner, dyrk sex/ornanér, lav noget rolig bevægelse (se øvelse længere nede på siden) eller læs en bog 
  2. Køb et vækkeur og lad telefonen lægge udenfor soveværelse 
  3. Hav en notesbog liggende ved sengen, så du kan skrive dine tanker/ideer/beymringer/todo’s ned. Gør det med lyset slukket hvis du vågner om natten 
  4. Vågner du om natten, så stå op. Forsøg ikke at tænd ikke lys. Gå lidt rundt, læs i en bog. Undgå og blive liggende i sengen og bliv frustreret. Du har sikkert sovet mere end du tror. 
  5. Når du går i seng, så ændrer dit fokus fra at tænke “at jeg skal bare sove” til “det er okay bare at hvile mig”. På den måde tager du præstationen af at sove. 

Udover disse tiltag for at sove bedre, så finder vi ud af, hvad der virker for netop dig til en introsamtale eller til en terap og afspænding i Silkeborg eller København.

Kan du heller ikk sove?

Jeg tænker, at du kender det, at tankerne kører i ring, når du ikke kan sove. Det er sikkert også dine tanker, der gør, at du ikke kan falde i søvn. Det kan både være gode og inspirerende tanker og ideer eller de mere bekymrende og trætte tanker om fx arbejdet, økonomien, parforholdet eller måske endda angst. 

I den psykomotoriske terapi vil vi først og fremmest, sørge for at du : 

  • forstår dine tanker og hvorfor de er der
  • mærker hvordan du kan slippe og observere dine tanker
  • finder din kontakt til kroppen og opdager, at du kan bruge den som et effektivt redskab
  • kan regulere dit nervesystem og finde ro og afspændthed i kroppen

Det gør vi gennem samtale, kropslige og mentale øvelser og ikke mindst den kropslige behandling. 

For mere information kan du se med i videoen her

Få din søvn tilbage

Det er ikke farligt at sove for lidt, men det er virkelig frustrerende

Få kontrol over tanker

Du har mellem 60.000 og 70.000 tanker i løbet af et døgn, men du behøver ikke lade dig styre af dem

Regulér dit nervesystem

Dit nervesystem reagerer automatisk på dine tanker. 

Sluk tankemylderet

Du behøver ikke gå med dine tanker. Du har tanker – du er ikke dine tanker.

“Jeg kan ikke sove pga tankemylder”

Har du også tankemylder når du skal sove?

Jeg kender det fra mig selv og mange af mine klienter. Det med at ligge vågen i flere timer, efter du er gået i søvn. Vende og dreje sig, fordi tankerne kører derudaf, og du ikke kan finde ro. Du kan mærke, du er træt, og du vil have godt af at falde i søvn. Men det sker bare ikke. 

Hver gang du kigger på uret, er der gået en halv time, og du kan regne ud, at du får mindre og mindre søvn, hvis det bliver ved på den måde. 

Kender du det? 

Det er vildt frusterende, men heldigvis er der hjælp at hente, og det behøver ikke være så svært. 

I den psykomotoriske terapi og afspænding sætter vi ind med nogle meget simple værktøjer, som hjælper dig med at falde til ro om aftenen og få sovet det, du har brug for.

Behandlingen er en kombination af at få styr på tankemylderet, få ryddet op i myter og frygt om hvad for lidt søvn gør ved dig og din krop og så skal vi have reguleret dit nervesystem med den psykomotoriske afspændingsbehandling. 

Lyder det som noget for dig? Så tøv ikke med at booke en behandling eller ring og få en uforpligtende snak om hvordan jeg kan hjælpe dig. 

Livet er for kort til at sove dårligt.

Prøv denne afspændingsøvelse på 14 min. inden du skal sove

– oplev hvordan kroppen bliver tung og rolig og du automatisk slipper fokus på tanker og grublerier.

 

Få din søvn tilbage

Den psykomotoriske terapi og afspænding giver de fleste en oplevelse af:

  • afspændthed i muskler og bindevæv
  • mindre uro i krop og tanker
  • at nervesystemet falder til ro
  • en følelse af at være kommet i kontakt med din krop
  • at være tung og let på samme tid
  • af slippe spændinger i kroppen af sig selv
  • at blive taget sig af på en tryg og behagelig måde
  • ikke at skulle yde eller præstere noget
  • at blive bevidst om sansninger i kroppen, som ikke var der før
  • at behandlingen ikke behøver at gøre ondt eller være hård før det har en effekt – tværtimod
Få hjælp til din søvn i Silkeborg og psykomotorisk terapi og afspænding

Få mere af vide om hvordan du sover bedre

Du kan altid booke en gratis forsamtale for at høre med om søvnbehandling, og hvordan jeg kan hjælpe dig med at sove længere og bedre.

kontakt sigrid lund