Angst - hvad sker der i kroppen?

Få kontrollen over din angst

Angst kan give voldsomme og meget ubehagelige sansninger som hjertebanken, åndedrætsbesvær, svimmelhed osv. Det kan føles som om, at angsten lammer din krop og overtager den i et anfald. For andre føles det som en konstant uro der sitrer helt ind i knoglerne. Når angsten bimler og bamler derud af, kan det mærkes i både krop og sind. Men bare rolig. Der er ALDRIG nogen som er død af et angstanfald – selvom det kan føles sådan. Det er “bare” dine tanker, som kører i turbo, og fortæller din krop og dit nervesystem, at der er fare på færde. 

Du kan lære at hoppe af denne rutsjebane af tanker og sansninger med meget simple værktøjer – og det kan vi gøre allerede idag både på klinikken eller over et online forløb. 

Jeg vil gerne hjælpe dig med at slippe din frygt og angst og tage kontrollen tilbage over din krop. Jeg lover dig, at du kan lære at slippe meget af din angst, hvis du er nysgerrig og åben på at give det et forsøg. 

Kender du nogle af disse angstsymptomer?

Ligesom med stress, så er angst en livsvigtig funktion som ALLE mennesker kender i større eller mindre grad.
Men det er ikke meningen, at du skal kunne mærke angst hele tiden eller store dele af din hverdag.

Kender du nogle af disse signaler og føler du, at de fylder for meget i din hverdag, så tøv ikke med at kontakte mig. Så vil jeg gerne hjælpe dig med at slippe din uhensigtsmæssige angst. For det kan godt lade sig gøre. Jeg har set det ske hos mine klienter flere gange.

Fysiske symptomer 

Mærker du:

  • hjertebanken
  • rysten
  • knugen i maven
  • spændinger i brystet
  • fastfrysning eller stivnen i kroppen
  • koldsved
  • du holder vejret eller har en overfladisk vejrtrækning
  • ondt i musklerne
  • konstant uro i kroppen
  • opspændte lårmuskler
  • spjæt eller sammentrækning i kroppen

Psykiske symptomer

Oplever du at,

  • du har katastrofetanker om fx din egen død eller din families
  • du har mange bekymringer
  • du fokusere uhensigtsmæssigt meget på dig selv og det du mærker / tænker/føler
  • du føler din krop tager kontrollen
  • du har præstationangst
  • du har stor trang til at græde
  • du får en panikfølelse
  • du lukker dig inde i dig selv
  • du bliver måske mindre social
  • du er ofte bange eller bekymret

Hvad kan du selv gøre for at slippe noget af din angst allerede i dag?

Det er vigtigt, at du ved, at tanker bare er tanker. Du ER ikke dine tanker. Du HAR dine tanker, og det betyder, at du har kontrollen.

Det jeg oplever hos mine klienter med angst eller mange frygttanker, det er at det er tankerne der styrer dem og deres krop. Vi ved kroppen påvirker tankerne og tankerne påvirker vores krop. Så hvis du bevidst eller ubevidst går og bekymrer dig og er fanget i den negative spiral at tanker, så sætter det gang i din krop. Og det er højst sandsynligt det du kan mærke som sitren, uro, spændinger, kvælningsfornemmelser mm. 

Jeg vil gerne hjælpe dig til at komme lidt ud af dit hoved allerede i dag. Det kan du gøre på følgende 3 måder. 

 

3 simple metoder til at slippe noget af dit tankemylder og dine bekymringer

 1. Send din opmærksomhed ud af hovedet

Noget af det bedste du kan gøre, hvis du grå og tænker meget, det er at give dit hoved en pause. 

Derfor forslår jeg dig at du prøver i 5 min at sende din opmærksomhed ud af hovedet ved enten: 

  • at lytte til en stykke instrumentalmusik med lukkede øjne 
  • sidde og kigge ud og finde alt det der er grønt træernes blade, biler, buske mm. 
  • trille en bold under din fod og skab jordforbindelse
5

2. Du er ikke dine tanker

Det er vigtigt, at du ved, at du ikke ER dine tanker. Det du tænker er IKKE = virkeligheden. Selvom det føles sådan. 

Du er sikkert rigtig god til at tænke alt igennem og tror måske det er sådan, at du opnår kontrol. Men det er faktisk ikke helt sandt. 

Du kan prøve at lytte til denne lydfil (9 min.)hvor jeg støtter dig i at slippe dit tankemylder for en stund. Du skal ikke gøre andet end at lytte, være nysgerrig og give dig selv en kort pause. 

SLIP DIT TANKEMYLDER

2

3. Træk vejret gennem munden

For nogle med angst er det ikke rart at fokusere på vejrtrækning, men for andre virker det faktisk rigtig fint.

Prøv dig frem og find det der virker for dig. 

Jeg har lavet en guidet video hvor jeg hjælper dig med at fokusere på et afslappet åndedræt, hvor du får afspændt kæber og tunge og det kan være enormt rart at mærke at det IKKE behøver at være anstrengende at trække vejret

Se videoen her:
TRÆK VEJRET GENNEM MUNDEN

Skaermbillede 2020 10 14 kl. 19.06.31

Det siger klienterne 

“Jeg kontaktede Sigrid, da jeg i perioder lider af angst. Til trods for, at jeg i mange år har arbejdet med min angst gennem samtaleterapi, oplevede jeg allerede efter få behandlinger hos Sigrid, at jeg helt grundlæggende har fået en anden følelse i min krop. Sigrid har givet mig afspændingsbehandling, viden, værktøjer og konkrete øvelser, der altsammen har hjulpet mig til en mere hensigtsmæssig strategi, som jeg kan bruge, når jeg oplever “uønskede tanker”. Sigrid er enormt engageret, nærværende og omsorgsfuld i sin behandling og hun formår at skabe et rum, hvor man kan føle sig tryg. Jeg kan kun give mine allervarmeste anbefalinger til Sigrid”

Frida, 22 år

“Fantastisk behageligt. Jeg havde den største ro bagefter. Næsten bedre end massage. Kan stærkt anbefale Sigrids behandling. Tusind tak.”

Juline, 50 år

Hvordan kan psykomotorisk terapi og metakognitive teknikker
hjælpe dig med at slippe angst

De fleste klienter starter hos mig fordi de vil prøve en behandling eller terapi der kombinerer krop og sind. 

Jeg arbejder med psykomotoriske afspændingsteknikker og er meget inspireret af de metakogtive redskaber også. 

I et forløb vil du opleve at vi taler om dine tanker og bekymringer. Du får redskaber til at håndtere dine tanker og jeg støtter til dig at tage kontrollen tilbage. Desuden fokuserer vi særligt på at du slipper unødvendige spændinger og mærker at din krop godt kan være i ro og afslappet tilstand. 

Behandlingen er altid centreret om dig og du får en unik kombination af:

  • Samtale og terapi
  • Kropslige og mentale redskaber og metoder til at slippe angst og frygt
  • Afspændende kropsterapi
Stress

Slip din angst

Det er muligt at slippe din angst, og det behøver ikke tage lang tid eller være super hårdt. Find ud af hvordan i et forløb hos mig.

Få kontrol over tankerne

Du har mellem 30.000 og 60.000 tanker i løbet af et døgn – det er ikke alle, der er lige vigtige. Men det kan føles sådan.

Réguler dit nervesystem

Dit nervesystem reagerer automatisk på dine angsttanker og kan have brug for hjælp til at regulere sig igen.

Sluk tankemylderet

Du behøver ikke gå med dine tanker. Du har tanker – du er ikke dine tanker. Lær at slukke tankemylderet.

Læs mere om emnet her:

Stress – hvad kan du selv gøre i dag?

Stress – hvad kan du selv gøre i dag?

Det er ikke meningen, at du skal have det dårligt og være stresset. Derfor vil jeg i dette blogindlæg give dig 3 simple metoder til at blive mindre stresset, og du kan bruge dem allerede idag. Vi fixer ikke noget ved det her, men det kan forhåbentlig give dig lidt...

læs mere
Hvad er en psykomotorisk terapeut?

Hvad er en psykomotorisk terapeut?

Et statsgodkendt behandlingstilbud samt en professionsbachelor-uddannelse En psykomotorisk terapeut fokuserer på sammenhængen mellem krop og sind. Lige meget hvilken problematik du kommer med, får du et skræddersyet behandlingsforløb, hvor du er i fokus.Hvordan...

læs mere