behandling af stress

Traumer er individuelle og forskellige

Når jeg arbejder med traumer går vi gennem krop og nervesystem

Med psykomotorisk terapi og viden om særlige redskaber til at arbejde med et overopmærksomt og sensitivt nervesystem, vil du opleve, at du:

  • får kontrollen tilbage over din krop
  • forstår din krops automatiske reaktioner
  • får viden om hvorfor din krop reagerer, som den gør
  • får simple og effektive redskaber til at regulere din krop

Traumatisering rammer individuelt og forskelligt 

Grundlæggende kan det siges, at når du føler dig truet eller bliver frarøvet kontrol, så opstår der et traume. Og det er individuelt hvor vi oplever dette. Ved hændelser der medfører chok, vil de ældste og mest primitive nervestrukturer tage over, og vi reagerer instinktivt og hurtigt. Det er måske her, du har hørt om reaktionerne: 

  • kamp 
  • flugt 
  • stivnen 
  • kollaps

Ovenstående er instinktive og automatiske overlevelsesreaktioner, som vi oplever i større eller mindre grad. Hør mere om det i videoen ved siden af. 

Fald- og slagskader

Det kan være piskesmæld, hjernerystelse og skader på væv og muskulatur, som fx er kommet efter en ulykke eller et fald.

Fysisk eller psykisk vold

Vi frarøves kontrol og oplever vi ofte angst. Vi bliver frarøvet vores kontrol når andre overskrider vores grænser med vold. Både verbalt, mentalt og fysisk.  Dette kan medføre adfærdsændringer, smertetilstande, uro og forstyrrende sanseoplevelser. 

Overgreb

Når vi udsættes for overgreb kan der ske forskellige reaktioner i kroppen, som kan være svære at forlige sig med efterfølgende. Ofte hører jeg “jamen, hvorfor gjorde jeg ikke modstand” – dette er dog helt normalt, og der er en sund forklaring. 

Når traumer fører til stress

Vores nervesystem er ekstra opmærksomt i en kort eller længere periode efter vi har oplevet komtroltab. Derfor kan det siges at der er forøgede stressprocesser i kroppen. 

Hvorfor starte i psykomotorisk terapi, når du har oplevet noget traumatisk?

“Vi arbejder med din krop og nervesystem og vi sørger for, at du får kontrollen tilbage, så traumet ikke styrer dit liv”

Hvad er et traume?
Et traume er individuelt og forskelligt. Grundlæggende kan det siges, at når du føler dig truet eller bliver frarøvet kontrol, så opstår der et traume. 

Derfor kan vi snakke om at hjernerystelser og piskesmæld er en form for fysisk traume, da vi udsættes for et chok, og i et splitsekund kan det opleves som om, at vi er i livsfare. Det kan ske, hvis vi er i en bilulykke eller falder på gaden og slår hovedet i jorden. Men vi kan også tale om mere psykiske form for traumer som fx psykisk vold eller overgreb, hvor vi ikke nødvendigvis får en fysisk skade. 

Men om det er det ene eller det andet form for traume, så er det det samme system, som vi rammes på, nemlig vores nervesystem.

Hvad betyder det at blive ramt på nervesystemet? 
Når du har oplevet et eller flere former for traumer, er dit nervesystem ekstra opmærksomt. Man kan sige, at dit nervesystem er i alarmberedskab. Hvis du fx har oplevet en faldskade, hvor du er faldet på en trappe og slået håndleddet, kan du opleve at dit nervessystem reagerer automatisk hver gang, du kommer i nærheden af en trappe. Hjernen er på vagt og den vil sikre sig, at du ikke kommer til skade igen. Derfor aktivirer den din krop og din nervesystem og sender stress hormoner ud i din krop. “Der er fare på færde” siger den.. også selvom der ikke er. 

Andre former for traumer
Det samme kan siges om en anden form for traume fx en bombeoplevelse. Hvis du som hjemvendt soldat har oplevet at blive bombet i din lejre, vil dit nervesystem måske være ekstra sensitivt overfor højre lyde, når du kommer hjem. Derfor kan lyde som minder om bombeoplevelsen fx torden aktivere dit nervesystem helt automatisk og udløse en stress- eller angstreaktion. Men igen er det forskelligt fra soldat til soldat, om det er dette de oplever. Selvom de har været i nøjagtig samme situation i lejren. Derfor er det kun nogle soldater, der får PTSD, og andre ikke gør. Det er fordi, vi oplever traumer individuelt. 

Sådan arbejder jeg med traumer
Det vi arbejder med hos mig, når vi taler om traumer, det er grundlæggende at gøre dit nervesystem trygt igen. 

Jeg lærer dig at kan mærke, hvornår dit nervesystem reagerer automatisk, og hvordan du kan finde kontrollen igen ved at regulere dig selv. 

På denne måde kan du på længere sigt tage styringen, og ikke lade dig styre af din hjerne og nervesystem. 

Dette arbejder vi med gennem mentale og kropslige øvelser, en viden om krop og nervesystem og den psykomotoriske behandling, hvor vi arbejder i kroppens tempo, så det er kroppen, der slipper og “ryster” traumet af sig – af sig selv. 

Du lærer at finde balancen og observere dit nervesystems reaktioner. For dit nervesystem reagerer automatisk og det kan vi ikke styre. Men du kan lære at regulere dig selv, når du aktiverer.

Det siger klienterne 

“Jeg har lært at tænke anderledes om mig selv og mine smerter”

Jeg kom til Sigrid med spændingshovedpine, som jeg i perioder lider en del af og har gjort det hele mit liv. Hovedpinen går rigtig meget ud over min hverdag, både fysisk, psykisk og socialt, og jeg har svært ved at komme smerter og spændinger til livs, når først de er der.

Jeg kom derfor til Sigrid for først og fremmest at komme af med spænding og smerte og dernæst at få nogle redskaber til at arbejde forebyggende med spændingshovedpinen.

Der er rigtig mange ting, der er gået op for mig under forløbet med Sigrid, og jeg føler, at jeg har lært mig selv bedre at kende. Jeg har både fået mentale og fysiske redskaber, som jeg kan bruge, når jeg mærker spændinger eller hovedpine begynder. Jeg har lært at tænke anderledes om mig selv og mine smerter.

Derudover har det at gå til behandling hos Sigrid givet mig et pusterum i en travl hverdag, hvilket har været rigtig gavnligt for mig og været med til at gøre hverdagen lettere. Efter min forløb er jeg blevet mere opmærksom på, at min krop har brug for hvile, ro og søvn for at kunne holde til den hverdag, jeg har. Nu spørger jeg mig selv: “Kan jeg gøre noget ved det?” hvis nej, så kom videre og glem det. Jeg har lært: – At sige “Pyt”. – At mærke min krop og forstå hvad det er den har brug for. – At arbejde MED min krop i stedet for IMOD den. -At bare én ugentlig times afstresning og prioritering af mig selv kan gøre en kæmpe forskel på resten af ugen – fx har det haft en kæmpe effekt at være til behandling en gang om ugen. “ 

Anne 22 år

Vil du vide mere?

Du kan altid booke en gratis forsamtale for at høre med om behandlingen, og hvordan jeg kan hjælpe dig. 

kontakt sigrid lund