Stress - hvad sker der i kroppen?

Stress er som dråber i et glas 

Stress er som dråber i et glas vand. Den stress vi oplever i vores hverdag drypper ned i glasset, og det er helt normalt. 

  • Dråberne er de stresssituationerne, du oplever hver dag
  • Hvis stressdråberne fordamper af sig selv, er alt, som det skal være.
  • Men hvis glasset fyldes med mere og mere stress, så forsvinder dit overskud, og du kan risikere, at glasset til sidst flyder over.

Jeg vil hjælpe dig med at tømme dit glas ved at give dig redskaber og viden om hvordan krop og sind hænger sammen.

Derved undgår du at glasset flyder over igen.

Prøv at spørg dig selv “hvor fyldt mit glas er lige nu fra 0 – 10?”
Hvis du ligger mellem 7-10, kan det være på tide, at du skal ændre nogle ting i dit liv.

Er du klar til det, så er jeg klar til at hjælpe dig.

Som klient hos Sigrid, har jeg altid følt mig i meget trygge og kompetente hænder. Sigrid formår at skabe et trygt og rart rum at være i, som gør at man bare kan give sig hen og slappe af. Jeg kan på det varmeste anbefale Sigrid!”

Anni, 60 år

Kender du nogle af disse stresssymptomer eller signaler?

Kender du nogle af disse signaler hos dig selv? Så kan det være du er lidt eller meget stresset.

Jeg plejer at dele stresssignaler op i tre forskellige kategorier grøn (normal), gul (advarsel) og rød (STOP). Hvis du genkender flere signaler fra den gule og røde kategori er det på tide, at du stopper op og beslutter at gøre noget ved din situation.

Normalt

  • midlertidig hjertebanken
  • midlertidig rysten /tics
  • Større svedproduktion
  • tørhed i munden
  • sommerfugle i maven
  • knugen i maven / bryst
  • tissetrang
  • anspændthed

OK i en periode

  • træthed
  • sover dårligt om natten
  • tænker hele tiden
  • uro i kroppen
  • indre modstand / modvilje
  • Irritabel
  • trykken for brystet
  • lettere til tåre
  • indesluttet

STOP

  • Glemmer ting / fraværende
  • Forværring af eksem eller sygdom
  • Uforklarlige smerter
  • mindre social
  • Større forbrug af stimulanser
  • aggressiv
  • mave- /tarmproblemer
  • blødningsforstyrrelser (kvinder)

Sigrid er mild og god. Sigrid og jeg havde en dejlig behandling lige inden jeg skulle forsvare min bachelor. Det gjorde mig mere nærværende og tilstede i min krop.”

Cathrine, 30 år

Hvordan kan psykomotorisk terapi og stresscoaching

hjælpe dig med at blive mindre stresset

De fleste klienter starter hos mig, fordi de gerne vil arbejde med en behandlingsform, der arbejder med sammenhængen mellem krop og sind.

 I den psykomotoriske terapi, får vi kroppen med både med øvelser men også via den afspændende kropsterapi. Vi kobler krop, tanker, følelser og adfærd gennem samtale, kropsbehandling og mentale og kropslige øvelser.

Behandlingen er altid centreret om dig og dine ønsker. Hos mig får du en unik kombination af:

  • Samtale og stresscoaching
  • Kropslige og mentale øvelser
  • Afspændende kropsterapi

Når jeg arbejder med at mindske og forebygge fremtidig stress foregår det altid i et forløb på 5 – 7 gange. 

 

Stress

Forstå din stress

Stress er en grundlæggende og livsvigtig biologisk reaktion hos både mennesker og dyr.

Lær at mærke stress

Din krop fortæller dig, hvornår du er stresset. Det skal du lære at registrere og bevidstgøre.

Bliv afstresset

Vi afstresser dit nervesystem gennem kropslige og mentale øvelser og kropsbehandling.

Forebyg fremtidig stress

Efter et forløb har du den viden, du skal bruge for at forebygge, at du går ned med stress igen.

“Sigrid har en fantastisk udstråling og er super kompetent til sit fag. Jeg vil til hver en tid anbefale Sigrid som behandler “

Trine, 38 år

Læs mere om stress her